Endodoncja to dziedzina zajmująca się leczeniem kanałowym zębów. W środku każdego zęba jest nerw zwany miazgą, występuje on zarówno w koronie jak i korzeniu. Jeżeli ząb boli na ciepło, nagryzanie lub w nocy to najprawdopodobniej miazga jest w stanie zapalnym. Trzeba wtedy usunąć ją z korony i korzeni, poszerzyć kanały i wypełnić je żywicą lub innym materiałem. Błędne jest powszechne przekonanie, że leczenie kanałowe boli. W erze nowoczesnej stomatologii nie możemy sobie na to pozwolić, zabieg musi być komfortowy dla pacjenta. Leczenie kanałowe pod mikroskopem w zależności od numeru zęba i zastanej sytuacji wykonujemy na jednej lub kilku wizytach.

W endodoncji bardzo ważne są dokładność i precyzja. Leczenie zębów pod mikroskopem pozwala na dokładną ocenę wielkości, głębokości i rozmieszczenia kanałów w zębie. Idealne opracowanie kanału i szczelne wypełnienie go gwarantuje, że ząb będzie służył pacjentowi jeszcze przez długie lata. Nieprawidłowo przeprowadzone leczenie endodontyczne może skutkować zapaleniem tkanek okołowierzchołkowych zęba.

Leczenie kanałowe zęba przy udziale lup bądź mikroskopu pozwala na przeprowadzenie zabiegu szybciej i z większą dokładnością. Dzięki wielokrotnemu powiększeniu obszaru zabiegowego, stomatolog może łatwiej zlokalizować ujścia kanałów korzeniowych, udrożnić ujścia kanałów bardzo wąskich lub zamkniętych, wykryć niewidoczne gołym okiem zmiany w obrębie korony i korzenia, usunąć złamane narzędzie endodontyczne lub usunąć stare wkłady koronowo-korzeniowe w zabiegu re-endo.

Za rozwój stanu zapalnego miazgi odpowiadają bakterie wywołujące próchnicę. Odsłonięcie miazgi przez ubytek, rozszczelnione wypełnienie lub uraz mechaniczny zęba sprawia, że jest ona wrażliwa na działanie czynników zewnętrznych, co objawia się bólem np. na zmianę temperatury, dotyk czy słodkie pokarmy. Ból przemijający świadczy o pierwszym etapie rozwoju stanu zapalnego miazgi. Ból stały, rwący, pulsujący, nasilający się nocą jest już objawem nieodwracalnego zapalenia miazgi i bezwzględnym wskazaniem do przeprowadzenia leczenia kanałowego.