5 sposobów na walkę z nadwrażliwością zębów

Stomatolog Poznań

Objawem nadwrażliwości zębów jest zazwyczaj nagłe poczucie dyskomfortu, które bardzo często pojawia się podczas spożywania gorących lub zimnych dań. Z czasem dyskomfort może przeobrazić się nawet w przeszywający ból. Nadwrażliwość zębów może pojawić się u każdego, bez względu na wiek czy płeć. Jak jej zaradzić i w jaki sposób zniwelować objawy?

Co przyczynia się do powstania nadwrażliwości?

Według statystyk z nadwrażliwością zębów zmaga się ok. 40% populacji. Pierwszą oznaką nadwrażliwości jest zwykle dyskomfort związany z nagłą zmianą temperatury w obrębie jamy ustnej. Zawsze warto jednak udać się do dentysty, aby to sprawdzić. Wrażliwość występująca podczas jedzenia lodów lub gorącej zupy może być też objawem ubytku.
Jeśli dyskomfort lub ból pojawiają się również podczas mycia zębów, istnieje większe prawdopodobieństwo, że powodem tego jest zbyt duża wrażliwość zębów.

Pewnie zastanawiasz się, co ją powoduje. Do głównych przyczyn należą zużycie szkliwa lub odsłonięcie korzeni zębowych. To stałe zmiany. Nie oznacza to jednak, że osoba u której się pojawiły, jest skazana na wieczne odczuwanie bólu. Istnieją sposoby, dzięki którym nadwrażliwość zębów może być bezbolesna.

Stomatologiczne sposoby na nadwrażliwość zębów

W celu usunięcia, związanego z nadwrażliwością zębów, dyskomfortu warto udać się do dentysty, który sprawdzi, co jest przyczyną bólu i podpowie, jak sobie z nim radzić.

Pasty na nadwrażliwość zębów

Częstym powodem bólu nadwrażliwych zębów jest źle dobrana pasta. Osoby zmagające się z tą przypadłością powinny unikać wszelkiego typu past wybielających, które z reguły są zbyt „ostre”. Pierwszym krokiem w zmianie nawyków jest zwykle stosowanie pasty na nadwrażliwość zębów. Choć pełno ich w aptekach, warto zapytać o konkretną specjalistę.

Fluoryzacja

Fluor to pierwiastek, który wzmacnia szkliwo i zmniejsza ból, dlatego dentyści często nakładają go pacjentom bezpośrednio na wrażliwych obszarach zębów. Fluoryzacja polega na nakładaniu specjalnych żeli, lakierów lub pianek z dużo większą dawką fluoru niż w zwykłych pastach.

Odczulanie lub klejenie

Nadwrażliwość spowodowaną odsłonięciem powierzchni korzeni można leczyć za pomocą miejscowego nakładania żywicy wiążącej. Warto jednak zaznaczyć, że zabieg może wymagać miejscowego znieczulenia.

Chirurgiczne przeszczepienie dziąseł

To leczenie stosowane w przypadku korzeni zębowych, które utraciły tkankę dziąsła. W celu ochrony odsłoniętych korzeni, pobiera się niewielkie ilości tkanki dziąseł z innego miejsca w jamie ustnej. Odpowiednio przeszczepione, skutecznie zmniejszają nadwrażliwość zębów.

Nawyki, które warto wprowadzić, aby zniwelować objawy nadwrażliwości

Najskuteczniejszym sposobem na nadwrażliwość jest, przede wszystkim, jednak zapobieganie jej.

Odpowiednie szczotkowanie zębów – nieprawidłowe szczotkowanie zębów może spowodować szybsze zanikanie szkliwa. Nie czyść zębów z boku na bok tuż przy linii dziąseł. Aby utrzymać szkliwo czyste i mocne, myj zęby za pomocą miękkiej szczoteczki  ustawionej 45 stopni do dziąsła. Pamiętaj też o tym, aby nie szczotkować zębów tuż po spożyciu kwaśnego posiłku. Dobrą praktyką jest mycie zębów ok. 1h po posiłku.

Rozluźnianie szczęki – zbyt mocne zaciskanie zębów też przyspiesza niszczenie szkliwa. Dlatego staraj się rozluźniać szczękę. Jeśli zmagasz się ze zgrzytaniem (zwłaszcza w nocy), koniecznie udaj się do stomatologa. Rozwiązaniem dolegliwości może być założenie szyny lub ochraniaczy na zęby.

Przerwa od wybielania – wybielanie zębów często powoduje tymczasową nadwrażliwość nawet u osób, które do tej pory się z nią nie zmagały. Dlatego, jeśli chcesz poddać się zabiegowi wybielanie zębów,  koniecznie skonsultuj to ze swoim dentystą.

Unikaj kwaśnych pokarmów i napojów – gazowane napoje, cytrusy i wino powodują erozję szkliwa. Dlatego staraj się unikać w swojej diecie zbyt dużej ilości tego typu żywności. Jeśli już je spożywasz, rób to w odpowiedni sposób. Pij kwaśne napoje przez słomkę, tak aby maksymalnie ograniczyć ich bezpośredni kontakt z zębami.

Równoważ poziom kwasu w jamie ustnej – po spożyciu kwaśnego jedzenia lub napoju, zawsze popijaj je wodą, mlekiem. W ten sposób zwalczysz kwasy i bakterie, które mogą niszczyć zęby. Pamiętaj, że nadwrażliwość może być mylona z bólem związanym z ubytkiem i próchnicą, dlatego zawsze w pierwszej kolejności należy postawić diagnozę w gabinecie stomatologicznym.