Choroba przyzębia – dowiedz się jak zapobiegać chorobom dziąseł i jak skutecznie je leczyć.

Stomatolog Poznań

Choroba przyzębia to termin stosowany do całego spektrum chorób dziąseł. Najczęściej jednak służy do określenia zapalenia przyzębia (paradontozy) – jednej z dziesięciu najczęściej występujących chorób u ludzi, która może doprowadzić do paradontozy, a w rezultacie nawet do utraty zębów.

Jak się przed nią uchronić i zwalczać jej objawy?

4 nawyki, które pomogą Ci walczyć z chorobą przyzębia

Najlepszą metodą walki z chorobami dziąseł jest zapobieganie im poprzez właściwą, systematyczną higienę jamy ustnej. Choroby dziąseł powstają na skutek gromadzenia się szkodliwych bakterii, które codziennie odkładają się na naszych zębach w postaci płytki nazębnej. Niewłaściwa, niechlujna, często zbyt krótka pielęgnacja zębów – to najczęstsze powody powstania chorób dziąseł.

Właściwa pielęgnacja jamy ustnej jest równie istotna przed, jak również w trakcie leczenia. Co prawda, stosowanie środków do higieny jamy ustnej nie jest w stanie wyleczyć paradontozy (która uszkadza tkankę dziąseł i kość szczęki), może jednak zmniejszyć objawy choroby. Jeśli zmagasz się z zapaleniem lub innymi chorobami przyzębia, powinieneś wprowadzić do swojej codziennej rutyny pielęgnacyjnej, kilka poniższych czynności:

1. Szczotkuj zęby szczoteczką z miękkim włosiem (może być elektryczna) minimum dwa razy dziennie przez dwie minuty.
  2. Czyść przestrzenie międzyzębowe za pomocą nici dentystycznej, wykałaczek dentystycznych lub irygatorów stomatologicznych. Te ostatnie są najłagodniejsze dla podrażnionych dziąseł.
  3. Płucz usta płynem antybakteryjnym, zwłaszcza przed pójściem spać.
  4. Warto też abyś wprowadził kilka zdrowych nawyków do całego swojego stylu życia – zadbaj o zdrową dietę, rzuć palenie i zmniejsz ilość czynników, które wywołują stres.

Ekologiczne, domowe produkty na choroby dziąseł.
W leczeniu objawów infekcji dziąseł pomocne okazują się również domowe sposoby, m.in.: żucie oleju, płukanie ust słoną wodą, miejscowe nakładanie olejku herbacianego czy pocieranie zębów pastą z kurkumy. Choć nie istnieją żadne kliniczne dowody potwierdzające ich skuteczność, wiele źródeł twierdzi, że zmniejszają dolegliwości. Warto też zaznaczyć, że żaden z powyżej podanych sposobów, nie przysparza skutków ubocznych. Wyjątek stanowi oczywiście sytuacja, gdy pacjent jest uczulony na któryś ze składników.

Bez względu na rodzaj preferowanych metod leczenia, zalecamy konsultację z periodontologiem, który pomoże dobrać najodpowiedniejsze w danym przypadku środki do pielęgnacji jamy ustnej.