Co zrobić, gdy złamie się ząb?

Uszkodzenia zęba jest trwałym defektem, którego nie da się samodzielnie naprawić. Dlatego zawsze w takim przypadku należy udać się do dentysty, nawet jeśli brak (całego lub części) zęba nie będzie powodować dyskomfortu. Niewidoczne „gołym okiem” złamanie może mieć negatywny wpływ na miazgę zęba, co może przyczynić się do powstania zapalenia. Dentysta sprawdzi, czy aby na pewno wszystko jest w porządku i pomoże zapobiec ewentualnym powikłaniom.

Dojazd do gabinetu stomatologicznego jest jednak z reguły dość czasochłonny, a wyłamany ząb powoduje ból i krwawienie. Dlatego, pierwszą czynnością, którą powinieneś wykonać po „wypadku” jest przepłukanie ust. Dzięki temu odkazisz odsłonięty obszar i usuniesz część ukruszonego szkliwa.

How to Treat a Broken Tooth - Steger Smiles

W przypadku krwawienia, umieść w ustach kawałek gazy, dociskając ją do rany. Jeśli pojawi się ból, zastosuj środek przeciwbólowy. Uśmierzanie bólu w takiej sytuacji jest jak najbardziej zrozumiałe.

Udaj się do dentysty

Aby dobrać odpowiednie leczenie, w pierwszej kolejności stomatolog „oszacuje” szkody. Określenie stopnia i rodzaju złamania pomoże dobrać odpowiedni typ leczenia. Ważne, aby wybrać gabinet, który na miejscu wykonana zdjęcie rentgenowskie zęba lub tomografię komputerową zęba. Diagnostyka radiologiczna  zęba pozwoli wykryć zmiany, których nie widać  podczas badania stomatologicznego. Jeśli doszło do niewielkiego ukruszenia zęba, wystarczy wypełnić je kompozytem, czyli odbudować plombą. Równie dobrym rozwiązaniem może być nałożenie licówek, czyli porcelanowych nakładek, które przykleja się na przód zęba.Przy nieco większym uszkodzeniu szkliwa wraz z zębiną, wypełnienia i licówki mogą okazać się niewystarczające. Jeśli dentysta uzna, że złamanie wpływa na stan miazgi, konieczne może okazać się przeprowadzenie leczenia kanałowego.

Najczęstszą przyczyną złamania zęba jest jego wcześniejsze leczenie kanałowe. Ząb po tzw. endo jest słabszy, bardziej kruchy, pozbawiony wody, po dużej utracie tkanek twardych, z rozległym wypełnieniem. Dlatego aby uniknąć złamań zębów po kanałowym leczeniu, stomatolog proponuje założenie pacjentowi wkładu korono- korzeniowego wraz z koroną na ząb aby go trwałe wzmocnić.

W przypadku bardzo rozległego złamania zęba, szczególnie wzdłuż korzenia- jedynym rozwiązaniem jest jego usunięcie. Na szczęście, dziś istnieje kilka skutecznych metod, które pomagają zrekonstruować utracone zęby.

Pamiętaj, jeśli uprawiasz sport kontaktowy- zgłoś się do stomatologa po ochraniacz na zęby indywidualnie dopasowany do pacjenta, unikniesz przykrych powikłań pourazowych.