Podniesienie dna zatoki szczękowej

Sinus lift, czyli podniesienie dna zatoki szczękowej to zabieg, który pozwala na wszczepienie implantów u osób, u których braki w uzębieniu doprowadziły do zaników tkanki kostnej szczęki. Dzięki niemu możliwe jest zastosowanie implantów zębowych u pacjentów, którzy kiedyś nie mieliby na nie szans.

Ubytki w uzębieniu prowadzą do degradacji tkanki kostnej naszej szczęki. Co jest tego powodem? Brak zęba skutkuje niedostatecznym obciążeniem mechanicznym kości szczęki, co w konsekwencji prowadzi do jej zaniku. Może to być przyczyną zapalenia dziąseł, zapalenia przyzębia i wielu innych problemów w okolicach jamy ustnej.

Jeżeli ubytki w uzębieniu długo nie były uzupełniane, to przed wszczepieniem implantów najczęściej konieczne jest uzupełnienie struktury kości. Trzeba to zrobić przed umieszczeniem implantów w zębodołach.

Kiedy zalecany jest zabieg podniesienia dna zatoki szczękowej?

• Przed wszczepieniem implantów, kiedy nie ma wystarczającej tkanki kości szczęki do stałego osadzenia zęba

• Podczas zapalenia przyzębia, żeby zachować istniejące uzębienie i zapewnić mu stabilne zakotwiczenie.

• W przypadku dużych ubytków kostnych – w celu odbudowy tkanek twardych

• W przypadku resekcji korzenia zęba albo konieczności usunięcia torbieli – pozwala na odbudowę zniszczonej kości

Kontrolowane uzupełnienie osłabionej tkanki kości szczęki nazywa się inaczej augmentacją. Zabieg wykonuje się z wykorzystaniem biomateriałów i błon zaporowych, które stanowią zabezpieczenie przed wnikaniem niepożądanych substancji do tkanki łącznej. Po zabiegu błony ulegają samodzielnemu zniszczeniu, dzięki czemu nie trzeba ich usuwać chirurgicznie.

Podniesienie dna zatoki szczękowej – jak przebiega zabieg?

Podniesienie dna zatoki szczękowej to zabieg wykonywany przez wykwalifikowanego dentystę. Lekarz wprowadza pod błonę śluzową w jamie ustnej materiał kościozastępczy, który wyścieła zatokę szczęki.

Podniesienie dna zatoki szczękowej pozwala na  stworzenie optymalnych warunków do wprowadzenia implantu – nawet u pacjentów, u których przed tym zabiegiem nie było na to szansy.

Pacjent podczas zabiegu jest pod wpływem znieczulenia miejscowego. Możliwe jest przeprowadzenie zabiegu dwoma metodami – otwartą i zamkniętą. Strategia leczenia jest opracowana na podstawie badania tomografii komputerowej.

Metody podnoszenia zatoki szczękowej – czym się różnią?

1. Podniesienie dna zatoki szczękowej – metoda zamknięta, nazywana też podbiciem dna zatoki lub metodą osteotomową. W trakcie zabiegu stomatolog nie otwiera światła zatoki. Zamiast tego wykorzystuje otwory przygotowane pod wprowadzenie implantów zębowych. Za ich pomocą umieszcza pod błona śluzową materiał kościozatępczy. Pozwala to na podniesienie dna zatoki maksymalnie o 3 milimetry. Zabieg jest mniej inwazyjny, a co najważniejsze, pozwala od razy wprowadzić implanty.

2. Podniesienie dna zatoki szczękowej – metoda otwarta polega na wycięciu otworu w bocznej ścianie zatoki szczękowej, odwarstwieniu go od błony śluzowej dna zatoki i wprowadzeniu materiału kościozastępczego. Do zamknięcia otworu służy specjalna membrana, z tego samego materiału. Zaletą takiej metody jest możliwość podniesienia dna zatoki nawet o 10 mm. Jest on jednak bardziej inwazyjny, a regeneracja wymaga czas – wszczepienie implantów musi odbywać się w ramach kolejnego zabiegu.

Czym są materiały kościozastępcze wykorzystywane w zabiegach Sinus Lift?

W zabiegu Sinus Lift wykorzystywane są naturalne materiały zastępcze. Są bardzo podobne do ludzkiej kości. Wyróżnia je m.in. wysoka porowatość, co pozwala na migracje osteocytów. Materiału kościozastępcze nie odbiegają od struktury kości pacjentów. Pozwalają na resorpcję i zastąpienie ubytków nowo wytworzoną tkanką kostną.

Tkanki kostne – czym są?

To błony zaporowe, wykonane z wysoko oczyszczonych włókien kolagenowych. Ich zadaniem jest wspomaganie gojenia tkanki kostnej i błony śluzowej. Tworzą barierę pomiędzy błoną śluzową a materiałem kościozastępczym.

Podniesienie dna zatoki szczękowej to prawdziwy przełom w stomatologii, pozwalający na stosowanie implantów u pacjentów, u których niedawno nie było to możliwe.

Zalecenia po zabiegu Sinus Lift

Przed zabiegiem pacjent powinien stosować specjalne płukanki oraz szczotkować zęby tak, by zapobiegać tworzenia się płytki nazębnej przed zabiegiem.

Bardzo ważne jest też odpowiednie dbanie o kondycję jamy ustnej po zabiegu. Stomatolodzy zalecają przede wszystkim unikanie wysiłku – zwłaszcza podnoszenia ciężkich ciężarów, schylania się, czy wykonywania gwałtownych ruchów. Na około 3 tygodnie po zabiegu powinniśmy zrezygnować ze sportu.

Niebezpieczne mogą być też podróże samolotem, ze względu na duże różnice ciśnienia.

Lekarze zalecają lekkostrawną dietę opartą na płynach. Ważne, żeby nie przeciążać szczęki żuciem.

Żeby złagodzić ból po zabiegu, możemy stosować leki przeciwbólowe. Należy też pamiętać o przyjmowaniu zapisanego przez lekarza antybiotyku.

Dobrym pomysłem mogą być zimne okłady w okolicy szczęki. Powinny pozwolić na poradzenie sobie z dyskomfortem odczuwanym po zabiegu Sinus Lift.

Możliwe powikłania po podniesieniu zatoki szczękowej.

Po zabiegu podniesienia zatoki szczękowej możemy odczuwać ból. Najczęściej w operowanej okolicy pojawiają się sińce i obrzęk. To naturalne konsekwencje zabiegu, które nie powinny nas niepokoić. Jeśli jednak takie objawy się otrzymują lub rozwijają, może to znaczyć, że pojawił się stan zapalny – w takiej sytuacji powinniśmy szybko skonsultować się z lekarzem.

Wśród powikłań po zabiegu należy wymienić także przerwanie błony śluzowej wyściełającej zatokę szczęki. Bardzo rzadko odnotowywane są też przypadki rozejścia się brzegów rany i utrata materiału kościozastępczego.