Częste przyczyny zapalenia dziąseł

Dentysta Poznań, stomatolog Poznań, Klinika Poznań

Jedną z najczęstszych chorób dziąseł jest ich zapalenie. Zapalenie tworzy się wówczas, kiedy bakterie w płytce nazębnej gromadzą się przez dłuższy czas wzdłuż linii dziąseł i poniżej jej. Wówczas zaczynają wydzielać toksyny, podrażniając w ten sposób tkankę dziąsła w miejscu jego przyczepności do zęba. Długie utrzymywanie bakterii na płytce nazębnej może powodować pogorszenie stanu dziąseł nawet z dnia na dzień. Wariantów jest wiele. Wśród tych najbardziej zaawansowanych wyróżnia się utratę kości wokół zęba lub samego zęba.

Kiedy może pojawić się zapalenie dziąseł?

Tak naprawdę wiek nie ma tutaj żadnego znaczenia. Może pojawić się ono w każdym wieku i tylko szybko zdiagnozowane może być niewielkim problemem dla osoby, która się z nim boryka. Przeciąganie wizyty u stomatologa może doprowadzić do wielu negatywnych konsekwencji dla zębów i całej jamy ustnej. Wbrew pozorom, zapalenie dziąseł nie musi obejmować tylko niewielkiego obszary wokół jednego zęba często dotyczy wszystkich zębów.

Czy zapalenie dziąseł można wyleczyć?

Oczywiście, zapalenie dziąseł to choroba odwracalna i można skutecznie się jej pozbyć, stosując się oczywiście do odpowiednich zaleceń stomatologa. Nawet po wyleczeniu, należy dziąsła kontrolować i dbać o odpowiednią higienę jamy ustnej. O sposobie profilaktyki po leczeniu warto porozmawiać ze swoim stomatologiem. W City-Dental zawsze zwracamy uwagę na zachowanie pacjenta po leczeniu. Dostarczamy mu wszelkich możliwych informacji, aby leczenie miało wymierny skutek w przyszłości i aby zapalenie dziąseł nie nawracało.

Jakie są przyczyny powstawania zapalenia dziąseł?Istnieją pewne czynniki, które mogą zwiększyć ryzyko pojawienia się zapalenia dziąseł, jak również wzmożyć dolegliwości, jeśli już ono występuje.

Oto niektóre z nich:

• Nieodpowiednia higiena jamy ustnej – nieregularne i złe szczotkowanie zębów, brak nitkowania lub niestosowanie irygatora czy też pomijanie tych samych części zębów może doprowadzić do gromadzenia się bakterii na płytce nazębnej.
  • Powstawanie kamienia nazębnego – często nie jesteśmy w stanie usunąć go szczoteczką, dlatego konieczne jest usuwanie go w gabinecie stomatologicznym przynajmniej raz w roku.
  • Suchość w ustach – brak śliny może doprowadzić do powstawania licznych bakterii na płytce nazębnej.
  • Palenie papierosów – bardzo negatywnie wpływa na wygląd i stan tkanek dziąseł. Według badań to właśnie palacze dwa razy częściej cierpią na zapalenie dziąseł niż osoby, które nie stosują używek.
  • Choroby przewlekłe – niestety takie choroby jak cukrzyca, białaczka, HIV czy rak mogą utrudniać organizmowi usuwanie bakterii czy zwalczanie infekcji z organizmu.
  • Gospodarka hormonalna – wszelkie zmiany powstające właśnie na tym tle również mogą osłabiać organizm, który nie jest w stanie odpowiednio zareagować i zlikwidować infekcję.
  • Stres – nadmiar stresu może przyczynić się do powstawania wielu infekcji, w tym również chorób dziąseł.
  • Nieprawidłowe odżywianie – dieta, która pozwoli utrzymać zdrowe dziąsła to oczywiście ta bogata w składniki odżywcze i zbilansowana, pozbawiona słodyczy, alkoholu i nadmiaru tłuszczu.
  • Zażywane leki – niektóre lekarstwa doustne, a także środki antykoncepcyjne mogą sprzyjać powstawaniu chorób dziąseł.
  • Wiek pacjenta – osoby starsze są znacznie bardziej podatne na choroby dziąseł, zwłaszcza te powyżej 70. roku życia.
  • Uwarunkowania genetyczne – coraz częściej badania pokazują, że ludzie przejmują również skłonność do chorób dziąseł w genach, po swoich przodkach.

Jak rozpoznam u siebie zapalenie dziąseł?

• Krwawienie z dziąseł przy szczotkowaniu
  • Nieprzyjemny zapach z ust
  • Rozpulchnione, żywoczerwone dziąsła bolesne przy szczotkowaniu
  • Wysięk z kieszonek przydziąsłowych
  • Niesmak w ustach
  • Widoczne skracanie się zębów
  • Ruchomość zębów

Jak sobie pomóc?

• Kup irygator
  • Regularnie myj zęby szczoteczką z miękkim włosiem i pastą dedykowaną do chorób dziąseł
  • Regularnie usuwaj kamień nazębny i wykonuj piaskowanie zębów w gabinecie

Pamiętaj!

Aby zapobiegać chorobom dziąseł, a zwłaszcza zapaleniom, konieczna jest odpowiednia higiena jamy ustnej, ale również regularne kontrole u stomatologa. W City-Dental.pl zapewniamy profesjonalną opiekę na każdym poziomie. Jeśli zauważysz u siebie coś niepokojącego, odczujesz nieznany ból i będziesz potrzebował konsultacji, jest to miejsce idealne dla Ciebie. Rozwiej wszelkie wątpliwości i kto wie, być może zapobiegnij chorobie, która czekała tuż za rogiem. Bo nieleczone zapalenie dziąseł w konsekwencji prowadzi do rozchwiania zębów i ich utraty. A tego chcemy uniknąć.