Usunięcie zęba mądrości – zalecenia po zabiegu

Usunięcie zęba mądrości Poznań dentysta

Trzecie zęby trzonowe nazywane również zębami mądrości dość często wymagają ekstrakcji. Kiedyś uznawane za wręcz niezbędne, dziś sprawiają więcej szkody niż pożytku. W ramach przemian ewolucyjnych zmieniła się budowa ludzkiej szczęki, w której często nie ma już miejsca na ósemki. W większości przypadków zęby mądrości wyrastają w złej pozycji, co wywiera wpływ również na pozostałe uzębienie. W takich sytuacjach stomatolodzy zalecają właśnie usunięcie.

Jeśli Ciebie również czeka ten zabieg, koniecznie przeczytaj o tym, jak postępować po wyrwaniu ósemek, aby skrócić czas rekonwalescencji. Oto sześć przydatnych wskazówek.

1. Zachowaj kontrolę nad krwawieniem

Ósemki należą do jednych z największych zębów, dlatego krwawienie może utrzymywać się nawet do 24h po wykonaniu zabiegu. Aby zatamować wydobywającą się krew, zaciskaj w ustach suchą, sterylną gazę. Takie działanie wspomoże proces krzepnięcia.

2. Zażywaj leki

Leki pomogą zniwelować ból i zmniejszyć obrzęk. Stosuj jednak wyłącznie medykamenty, które zalecił Ci stomatolog. Niektóre z leków przeciwbólowych, ze względu na swój skład mogą opóźnić tworzenie się skrzepów wokół miejsca ekstrakcji, przez co czas rekonwalescencji może się wydłużyć. Takim lekiem jest np. aspiryna.

3. Odpoczywaj

Odpoczynek to zawsze dobry sposób na wyleczenie dolegliwości, z którą zmaga się Twoje ciało. Podczas relaksu, podeprzyj głowę poduszkami, aby usprawnić przepływ krwi. Unikaj  aktywnej formy odpoczynku. Przez kilka pierwszych dni po zabiegu nie wykonuj energicznej aktywności fizycznej. Wywołane przez to napięcie może naruszyć skrzep i uaktywnić krwawienie.

4. Unikaj tytoniu

Tytoń powoduje wolniejsze gojenie się rany. Może też przyczynić się do powstania tzw. suchego zębodołu, czyli poekstrakcyjnego zapalenia kości, który objawia się bólem, obrzękiem, gorączką, a nawet szczękościskiem.

5. Regularnie nawadniaj organizm

Utrzymanie prawidłowego poziomu nawodnienia jest bardzo ważne w procesie regeneracji. Pij regularnie wodę i naturalne soki owocowe. Unikaj jednak stosowania słomki – wytwarzane przez nią ciśnienia może powodować krwawienie. Przez 24 h po zabiegu nie spożywaj gazowanych napojów i tych, które zawierają kofeinę.

6. Przestrzegaj higieny jamy ustnej

Pamiętaj o codziennej higienie jamy ustnej. Szczotkowanie zębów w okolicach ekstrakcji może być nieprzyjemne, jednak nie rezygnuj z tego powodu z codziennej rutyny pielęgnacyjnej. Używaj szczoteczki z miękkim włosiem, starając się wykonywać delikatne ruchy. Nie zapominaj też o stosowaniu antybakteryjnego płynu do płukania jamy ustnej.

Wyjątek od tej reguły, stanowi pierwsza doba po wykonaniu ekstrakcji. W ciągu 24 h po wyrwaniu zęba zaniechaj szczotkowania, nitkowania i płukania jamy ustnej. Wykonanie tych czynności od razu po zabiegu mogłoby naruszyć skrzep i podrażnić ranę.