Postępowanie po ekstrakcji zęba – przestrzegaj tych 6 zaleceń, a rekonwalescencja minie szybko i bezboleśnie

Ekstrakcja zęba jest zabiegiem stomatologicznym, który wymaga okresu rekonwalescencji. Stosowanie codziennych nawyków pielęgnacyjnych i żywieniowych zaraz po usunięciu zęba może skutkować bólem i wieloma powikłaniami m.in. utratą skrzepu krwi i powstaniem stanu zapalnego zębodołu.

Jak postępować, aby tego uniknąć?

Oto kilka wskazówek.

1. Trzymaj w ustach gazę.

Tuż po wykonaniu zabiegu, dentysta poprosi Cię o przytrzymanie w ustach suchej, sterylnej gazy przez ok. 30–45 min. Zastosowanie się do tego zalecenia pomoże
zatrzymać krwawienie i wspomoże proces krzepnięcia. Nie bagatelizuj tego.

2. Nie jedz i nie pij od razu po wykonaniu zabiegu.

Uformowanie się skrzepu krwi wokół miejsca ekstrakcji zajmuje trochę czasu. Dlatego stomatolodzy zalecają pacjentom, aby nie spożywać pokarmów i napojów zaraz po zabiegu. Najlepiej, gdybyś zachował wstrzemięźliwość od jedzenia przez kilka godzin, do czasu aż minie znieczulenie. Kiedy już będziesz mógł jeść, wybieraj pokarmy o miękkiej lub płynnej konsystencji.
Jeśli chodzi o napoje, możesz sięgnąć po nie nieco wcześniej. Pamiętaj jednak, żeby nie stosować słomki. Wytwarzane przy jej pomocy ciśnienie może naruszyć skrzep.

3. Stosuj zimne okłady.

Zabieg zabiegowi nierówny. Niektóre ekstrakcje mogą kończyć się obrzękiem i bólem, inne nie. Jeśli wystąpią u Ciebie te objawy, koniecznie przyłóż w to miejsce okład z lodu. Trzymaj go przez ok.15-20 min. Dzięki temu ból będzie łagodniejszy, a obrzęk zmaleje.

4. Zmniejsz nacisk przy szczotkowaniu zębów

Zazwyczaj po zabiegu, wokół pustego zębodołu tworzy się skrzep krwi. Mocne szczotkowanie zębów w tej okolicy może spowodować przemieszczanie się sklepu, a w rezultacie również powstanie komplikacji. Aby tego uniknąć, staraj się szczotkować zęby nieco delikatniej niż zawsze.

5. Unikaj palenia.

Nikotyna zaburza przepływ krwi, może więc wywołać sporo komplikacji m.in. wolniejsze gojenie się rany lub powstanie poekstrakcyjnego zapalenia kości zębodołu, czyli tzw. suchego zębodołu, któremu towarzyszy ból, obrzęk, gorączka, a nawet szczękościsk.

6. Nie sięgaj po aspirynę.

Jeśli czujesz silny ból, najlepiej skontaktuj się z dentystą. Nie przyjmuj leków na własną rękę, zwłaszcza aspiryny, ponieważ może opóźnić tworzenie się skrzepów wokół miejsca ekstrakcji.