Dlaczego warto przynajmniej raz w roku wykonać zdjęcie RTG u stomatologa?

Zdjęcia rentgenowskie zębów każdy z nas robił w życiu chociaż raz. To podstawowe narzędzie, które pozwala stomatologowi zdiagnozować pacjenta. Często zdjęcie rentgenowskie jest w stanie wykryć problemy, które nie są jeszcze dla pacjenta odczuwalne, dlatego też zleca się ich wykonywanie. Miesiącami w jamie ustnej mogą rozwijać się próchnica, zapalenie miazgi czy też tkanki okołowierzchołkowej. Czy już domyślacie się, dlatego warto wykonywać zdjęcie rentgenowskie zębów przynajmniej raz w roku, profilaktycznie?

Badanie wykonane przez wykorzystanie wzroku i lusterka nie zawsze pozwala na prawidłową ocenę tego, co dzieje się w jamie ustnej. Powodów może być mnóstwo. Zęby są w stanie nawet obumrzeć, nie dając żadnych wyraźnych objawów. W takiej sytuacji może pojawić się wiele komplikacji, takich jak ropienie, torbiele tzw. zapalenie tkanek okołowierzchołkowych. Nieleczone schorzenia tego typu stanowią ogniska siejące, które mogą być przyczyną wielu chorób ogólnoustrojowych, trądziku, zapaleń stawów a nawet mogą powodować zapalenie mięśnia sercowego.

Rutynowe zdjęcia jamy ustnej pozwalają przede wszystkim na kontrolę stanu uzębienia, również w przypadku dzieci i nastolatków. Ci niechętnie mówią o dolegliwościach bólowych w wyniku obawy przed wizytą u stomatologa, często maja również zatrzymane zęby mądrości. To ważne, aby pierwsze tego typu zdjęcie wykonać u dziecka już w wieku 12 lat. Nie powinno się zaś robić go do 4 roku życia. W ciągu tego okresu wiele może się wydarzyć w jamie ustnej, dlatego konieczna jest kontrola i regularne wizyty u stomatologa.

Zdjęcie rentgenowskie a leczenie kanałowe

Leczenie kanałowe zawsze powinno zostać poprzedzone wykonaniem zdjęcia rentgenowskiego. Często lekarz wykonuje również zdjęcie w trakcie oraz po leczeniu. W niektórych przypadkach konieczna jest tomografia komputerowa podczas leczenia kanałowego. Wskazaniem do wykonania RTG zęba jest również implantologia oraz ortodoncja.

Jakie są rodzaje wykonywanych zdjęć RTG zębów?

Z pewnością niewiele osób wie, że istnieje kilka rodzajów zdjęć, które wykonują stomatolodzy. Mogą to być między innymi zdjęcia punktowe, czyli zgryzowe oraz zdjęcie skrzydłowo-zgryzowe. Kolejne zdjęcie to zdjęcie pantomograficzne, tzw. Panorama ukazująca cały przekrój jamy ustnej. Najbardziej dokładne zdjęcia, które są w stanie wykryć wiele problemów nie dających o sobie wcześniej znać, to zdjęcia CBCT. Inaczej nazywa się je tomografią komputerową stożkową i dzięki nim jesteśmy w stanie uzyskać trójwymiarowy obraz.
W ortodoncji wykonywane są rtg pantomograficzne oraz cefalometryczne czyli teleboczne głowy.

Jakie zdjęcia wykonywać raz do roku?

Według ekspertów z dziedziny stomatologii, powinno się wykonywać przynajmniej jedno zdjęcie pantomograficzne w ciągu roku kalendarzowego. W tym przypadku promieniowanie jest niewielkie i nie ma ono negatywnego wpływu na ludzkie zdrowie. W przypadku osób, które kontynuują leczenie implantologiczne czy też protetyczne, prześwietlenie jamy ustnej może być zalecane nawet co pół roku. Najważniejszy jest fakt, że zdjęcia wykonywane współcześnie, czyli cyfrowa radiowizjografia, mają wielokrotnie mniejszą dawkę promieniowania niż wykonywane dawniej zdjęcia na kliszy.

Ile kosztuje RTG zębów?

Ceny wykonywanych zdjęć są bardzo różne i wahają się w granicach od 30 do 100 zł. Zdjęcia CBCT, tomografia zębów, te najbardziej dokładne są oczywiście najdroższe. Ich cena to około 150-250 zł. Należy również pamiętać, że zdjęcia zębów nie można wykonać bez skierowania od stomatologa. W naszej Klinice posiadamy profesjonalny sprzęt, którym w kilka minut wykonujemy naszym pacjentom najlepsze zdjęcia rentgenowskie zębów przy małej dawce promieniowania. W razie konieczności, nasi lekarze zawsze kierują do naszej pracowni rentgenowskiej na piętrze, aby mieć pewność co do swojej diagnozy. Robimy wszystko, aby wizyty w naszym centrum City Dental były dla pacjentów komfortowe, a oni sami czuli się u nas bezpiecznie. Do pracowni na pierwszym piętrze można również dojechać naszą nowoczesną windą. Atmosfera, którą tworzymy to lata doświadczenia i budowania relacji z osobami, które korzystają z naszych usług. W przypadku zdjęć rentgenowskich zębów, nie mogło być inaczej.

Zachęcamy do kontaktu z naszą rejestracją, jeśli podejrzewacie, że coś może dziać się z Waszymi zębami i potrzebujecie porady eksperta. Nasi stomatolodzy podczas umówionej wizyty zdiagnozują problem i zaproponują najlepsze możliwe sposoby działania i leczenia.