Dlaczego zdrowie jamy ustnej u dzieci jest tak ważne?

Dentysta dziecięcy Poznań, Stomatolog dziecięcy Poznań

Zdrowie jamy ustnej Twojego dziecka jest niezwykle ważna na każdym etapie jego życia. Wpływa ono na zdrowie całego organizmu, bez względu na to, czy dziecko ma jeszcze zęby mleczne, czy już stałe. Konieczna jest odpowiednia profilaktyka i pielęgnacja zębów każdego dnia. Badania pokazują, że coraz więcej dzieci ma w zębach ubytki, również w tych mlecznych, co może mieć wpływ na ich gorsze samopoczucie i ogólny stan zdrowia. Dlaczego tak ważne jest dbanie o zęby w każdym wieku dziecka?

Zęby mają wpływ na ogólny stan zdrowia

Dzięki zdrowym, zadbanym i regularnie mytym zębom, stan zdrowia dziecka może być znacznie lepszy. Choroby dziąseł, próchnica czy też nieświeży oddech, to dolegliwości, które najczęściej pojawiają się u dzieci, jeśli te nie zachowują odpowiedniej higieny. Nieleczone przypadłości, mogą doprowadzić do zapalenia płuc u dziecka, a także udaru czy choroby serca. Niewielu rodziców jest tego świadomych.

Rozwój poznawczy u dziecka

Według ogólnodostępnych badań, dzieci, które mają problemy z zębami, znacznie częściej opuszczają zajęcia w szkole. Wiąże się to oczywiście z towarzyszącym im bólem, co przekłada się na wyniki w nauce i ich mniejszą efektywność. Nieodpowiednia higiena jamy ustnej wpływa także na estetykę i wygląd zębów, co może doprowadzić do zaniżenia samooceny dziecka wśród rówieśników.

Mniejsze ryzyko schorzeń przewlekłych

Choroby serca, udar, czy nawet cukrzyca mogą mieć podłoże w złym stanie jamy ustnej. Zęby wpływają bowiem na cały organizm ludzki, a ich choroby mogą doprowadzić do stanów zapalnych – nieleczone, przenoszą się na kolejne organy w ludzkim ciele. Utrzymanie odpowiedniej higieny jamy ustnej pozwala uniknąć tak ekstremalnych sytuacji. Profilaktyka pozwala zapobiec wielu negatywnym skutkom zdrowotnym. Wystarczy regularne szczotkowanie i nitkowanie zębów, a także przegląd dentystyczny. Dzięki temu jesteśmy w stanie w porę zlokalizować potencjalny problem i zająć się jego leczeniem.

Depresja i odosobnienie

To nie mit. Zły stan jamy ustnej, zepsute zęby, próchnica i nieświeży oddech to bardzo często problemy wpływające na ludzką psychikę. Niejednokrotnie powodują depresję, izolację i odosobnienie, a także społeczne wycofanie i odrzucenie. Brzydki uśmiech sprawia, że dzieci nie chcą przebywać w towarzystwie rówieśników, którzy w swoich osądach potrafią być dość brutalni. W konsekwencji dziecko staje się odrzucone przez swoje otoczenie, co bardzo negatywnie wpływa na jego rozwój w społeczeństwie.

Dobre nawyki

Aby wprowadzić do życia dziecka świadomość odpowiedniej higieny jamy ustnej, konieczne są zdrowe nawyki. Należy wprowadzać je od samego początku, ucząc dzieci szczotkowania i nitkowania zębów. Dzięki temu dziecko będzie świadome, że są to nieodłączne elementy każdego dnia i będzie traktowało je jako swój nawyk.

Zdrowie i higiena jamy ustnej u dzieci to prawdziwa konieczność. Zaniedbane zęby mogą mieć bardzo duży wpływ na cały organizm i prowadzić do wielu chorób, w tym ciężkich, jak zapalenie płuc czy cukrzyca. Wpajanie dziecku od najmłodszych lat zdrowych nawyków związanych z myciem zębów pozwoli mu cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem każdego dnia.